Afdeling speciale kinderen - Reisverslag uit Bombay, India van Susanne Unen - WaarBenJij.nu Afdeling speciale kinderen - Reisverslag uit Bombay, India van Susanne Unen - WaarBenJij.nu

Afdeling speciale kinderen

Door: Suvarna

Blijf op de hoogte en volg Susanne

25 Februari 2016 | India, Bombay

Mij  eerste werkdag hier. Nadat ik de eerste dag even op de afdeling gehandicapten kinderen was geweest zag ik er eerlijk gezegd tegen op om maandag daar te beginnen. Het was zo schokkende ervaring. Om 8.00 ging mij wekker af, heerlijk gewoon bijna lekker uitslapen, pas om 09.00 te beginnen.  Een dagdienst op de vijverhof is 06.00 de wekker horen afgaan. Het slapen hier is nog echt even wennen, je hoort zoveel geluiden van de kinderen, het verkeer, bruiloften in de buurt en het straat leven, zelfs in de nacht gaat hier alles luid en duidelijk door. Om 24.00 beginnen er altijd feesten van  bruiloften door de straten te  lopen met harde trommel geluiden. Stelletje idioten dacht ik, maar is hier is dit gewoon normaal. Nadat ik mijn nieuwe indische werk kleding aan heb getrokken loop ik na de afdeling toe. Eerst geef ik twee kinderen ontbijt dit is een plakkerig ontbijt met groente en noten er in, en dan gaan we zelf ontbijten tot een uur of kwart voor 10, we starten rustig op. Dan begint aan het wasssn en aankleden van 10 kinderen. Eerst wordt er een grote mat op de grond gelegd, dan trekt er een de kast open haalt er 1 grote  stapel kleding door elkaar eruit legt dit op de grond.  Elke dag worden alle kinderen gedouched. Krijgen ze schone kleding, en worden de matrassen en bedjes goed schoon gemaakt. De kinderen worden allemaal liggende gedouched op een mat die op de grond ligt, er staat een grote teil  met schoon kraanwater en een plactic kannetje. Met het water kannetjes worden  ze nat gemaakt en mee gewassen, ook worden ze met de handen lekker ingezeep. Was handjes hebben ze hier niet. Op de grote mat op de grond  in de slaapkamer worden ze verder verzorg en aangekleed, allemaal krijgen ze goeie luiers om en daarom heen een doek.  De verzorging doet dit ook allemaal zittend op de grond. Dat kunnen wij niet indenken, maar het kan wel ik doe het namelijk nu ook al, en heb tot nu toe nog geen last van je rug, ook worden de kinderen zonder hulpmiddel verplaats dit gaat al tillend en dragend. Hier zijn ze  niet anders gewend. Tijddruk kennen ze hier niet,  alles gaat rustig aan, zij nemen echt de tijd voor de clienten en zorgen voor goeie persoonlijke verzorging voor deze kinderen. Wat fijn om te zien!!  Ook het eten is goed verzorgd voor de kinderen. De meeste kinderen krijgen liggend hun eten.  En tot mijn verbazing gaat het ook goed, als je maar rustig aan doet. In de grote  slaapkamer hangt een grote tv scherm,  deze gaat zo nu en dan aan voor het geluid en voor een leuke kinderlijke film. Ook hebben heeft deze afdelin een radio en cd speler, waar helaas de cd speler kapot van is. Speelgoed, hebben ze erg veel. Elke week staan er beneden grote tassen vol met kleding,  speelgoed, en andere verzorgings producten.  Echt mooi om te zien, dat dit word gedoneerd door onbekende en bekende mensen uit Nederland en omgeving.  Ook komen er elke week wel mensen uit deze omgeving om wat lekkers te brengen voor deze kinderen. geweldig! Doordat er zoveel wordt gegeven en gedoneerd  kan er goeie zorg en hygene aan deze kinderen gegeven worden. Wat ik op dit moment t zie is dat de kinderen alles krijgen wat ze nodig hebben op het gebied van materiële spullen en ook aanwezig is.  helaas kan de staff niet alle kinderen persoonlijke en liedevolle aandacht geven, hierkomen de kinderen dan toch te kort. Maar dat is ook niet te doen  voor de staff naast hun  normale werkzaamheden. Uiteraard proberen zij het wel. Gelukkig heb ik al meerdere nederlandse vrouwen gezien die hier vrijwilligerswerk komen doen om de kinderen liefde en aandacht te geven. De meeste kinderen komen elke dag buiten, op de afdeling speciale kinderen proberen we elke dag  om een a twee kinderen mee te nemen na buiten. Ook komt er 3 a4 per week de fysiotherapeut langs om de kinderen fysiotherapie te geven, dit wordt ook geleerd aan de verzorging,  zodat zij dat ook kunnen doen.  Ook komt er met regelmaat een vrouwelijke arts langs. Deze week worden er twee kinderen geopereerd in het ziekenhuis om beter hun benen te kunnen bewegen of zelf te leren lopen. Ook komen zij weer terug om te revalideren,  en ik mag mee helpen! Op deze afdeling hebben wij wel 4 vrij nieuwe rolstoelen staan, waar het plastic nog omheen zit, en dit laten ze ook gewoon zitten, ook om meerdere nieuwe spullen heb ik dit gezien. Best grappig,  zo blijft het langer mooi. Gelukkig heeft elke afdeling een goeie wasmachine, waardoor de was elke keer snel is weg gewerkt. De was hangen ze hier in de gangen heel hoog op. Dit doen zij met een baboestok, ze leggen op de kop van de bamboe stok, de was op een bepaalde manier neer, en leggen dit dan netjes over de lijn. Een hele kunst, maar wel handig als je tekort aan ruimte hebt, misschien wel een idee voor mensen die geen droger hebben of gebruiken in nederland. 

  • 25 Februari 2016 - 16:46

    Jana Robbemondt:

    Hoi susanne,

    Wat leuk om dit wek verslag van je te lezen.
    Fijn dat tot dus ver alles goed gaat.
    Als er iets is waar ik je nog mee kan helpen laat het me weten.
    Ook als ik nog wat kan doneren als dat nodig is dan hoor ik het graag.
    Wel banknr. vermelden.
    Hier gaat alles rustig door lekker druk met werk, vanmorgen thuis gekomen en morgenvroeg ga ik weer.
    Vorige week mevr. Harkema nog aan de tel. gehad, praatte gaat wel moizamer.
    Susanne ik wens je heel veel sterkte bij alles wat op je pad komt en probeer ook een beetje te genieten.

    Ontvang heel veel groeten en ik hoop dat dit aan komt.
    Misschien kun je een kort berichtje sturen als dit binnen is.

    Heel veel groeten Jana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bombay

Mijn eerste reis

Mijn eerste reis na India!

Recente Reisverslagen:

14 April 2016

Mijn Vader gevonden

14 April 2016

Mijn Vader gevonden

14 April 2016

Dag 2 Goa

14 April 2016

Goa

23 Maart 2016

Veel emotionele indrukken
Susanne

Actief sinds 08 Feb. 2016
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 8472

Voorgaande reizen:

11 Februari 2016 - 03 April 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: