Voor de 2e naar Umang - Reisverslag uit Bombay, India van Susanne Unen - WaarBenJij.nu Voor de 2e naar Umang - Reisverslag uit Bombay, India van Susanne Unen - WaarBenJij.nu

Voor de 2e naar Umang

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

12 Maart 2016 | India, Bombay

Vandaag is het zaterdag en ga ik voor de tweede keer naar Umang het kindertehuis voor 18+. Hier zitten voornamelijk geestelijk en lichamelijk gehandicapten mensen. Na een lange reis met de auto van 2 uur rijden we Mumbai uit. Achter mij zie ik de skyline van Mumbai met hoge gekleurde flat gebouwen die allemaal dicht op elkaar zijn gebouwd. Ik kom weer van alles tegen op de weg, de lantarenpalen langs de weg hebben de vorm van een vliegende vlinder, en voelsprieten zijn de lampen, alles wat ik ook maar weer tegen kom is gekleurd. Ook rijden we op een lange brug en onder ons ligt een grote rivier die deels is opgedroogd. Apart gezicht, maar wel logisch met die warmte hier. Het rijden in de auto op de snelweg gaat hier wel wat anders. We hebben meestal 3, a4 baans soms 5 baans en iedereen rijdt hoe het uitkomt. Het is een georganiseerde chaos. ze hier enorme hoge drempels om de veiligheid toch nog wat in de hand te houden, heb je snel last van wagenziek dat is het hier zo voorbij. Umang ligt omringd door grote bergen. Het is een klein dorpje wat vlak bij een rivier ligt.
Erg mooi om te zien. Aangekomen bij Umang,zie ik een groot huis staan, dit is het vrijwilligers huis,ook is alles netjes aangeveegd en ziet het er verzorgd uit. Verder zie ik nog vier andere gebouwen staan en weer is alles netjes en verzorgd, ook verbouwen zie hier hun eigen groente en fruit. Het is hier erg groot, vergeleken met Bal anand. Ook hier wordt ik hartelijk ontvangen, door de cliënten en personeel. Het is net een grote familie ,iedereen zorgt voor elkaar en heeft zo zijn eigen taak. Waardoor alles goed verloopt. Tja daar zit je dan tussen al die mensen met een beperking die mee helpen met wat ze kunnen. Dit is toch weer heel wat anders dan Bal anand. Zelf zegt mijn gevoel dat ik geen klik heb met deze oudere doelgroep. Maar dat hoeft ook niet. Ik voel mij prettig in Bal anad. De mannen en de vrouwen hebben beide twee grote gebouwen met een gezamenlijke douche. Verder is er een sociale ruimte, die ze gebruiken om mooie dingen te maken en te verkopen,ook wordt in deze ruimte fysio gegeven. Het andere kleine gebouwtje zit de keuken, eetkamer en tv kamer. Deze ruimte is ook volop in gebruik. Voordat we binnen gingen stonden er nog twee kleine gebouwtjes, dit is een klein ha post en een schooltje. Het schooltje wordt alleen gebruikt door Umang, en de ha post is bedoeld voor de kleine dorpjes in de buurt. Zodat er toch eerste hulp geboden kan worden. Nadat ik mijn lunch op heb ga ik met Rosa die daar ook verblijft na de rivier. Het is een brede rivier, aan de kant van de rivier wassen vrouwen hun kleding. Verder op staan er wat mensen zich te wassen in het water, nadat die mensen weg zijn gaan wij ook die kant op. In de rivier liggen grote rotsblokken waar op kunt lopen, Rosa gaat als eerst, daarna ga . stap voor stap loopt ik door het water je moet goed opletten dat je niet uitglijdt maar uit eindelijk sta ik in het midden van de rivier. Heerlijk, de beste plek waar je nu kun zijn met deze hoge temperatuur.


Vandaag ook met Sulu tuinstoelen en tafels voor Umang gekocht wat leuk om dit zelf te doen, zo weten wij zeker dat het geld goed wordt besteed. Ook in Bal anand heb ik mogen kiezen waar ik het geld aan ga besteden. Er komt een nieuw keukenblok in de baby kamer, dit is hard nodig aangezien de ruimte beperkt is en de keuken op en versleten is




Woensdag 2 maart

Wat gaat de tijd toch snel, Ik zit alweer bijna op de helft van mijn vakantie. Vandaag ga ik na Nederlandse vrienden toe die in Emmeloord hebben gewoond en hier na toe zijn verhuisd om hier te werken vanuit Nederland. Een mooie kans om rond te reizen en te werken. Ik verblijf daar 4 hele dagen om op de kat te passen. En zij gaan lekker op vakantie. En ik geniet weer van de nieuwe omgeving en een super de lux appartement met drie slaapkamers met ieder zijn eigen badkamer, een mooie werkende keuken en grote balzaal van woonkamer en een balkon waar je wel een feestje kan bouwen. Na 5 uur kom ik aan in Bandra west. Hier zijn de straten mooi schoon en is alles een stuk groener en schoner. Wat een verschil met de omgeving rondom Bal anand. Het kan dus ook wel beter. Ook zijn de mensen hier wat blanker en rijker. Je huid hier in India zegt veel over jou. Hoe blanker je bent des te betere plek heb je hier in de maatschappij. Ook alle reclame borden die je hier ziet daarop staan blanke mensen uit India of uit Europa. Best apart in zo groot land, met allemaal donkere mensen, en dan hoe witter hoe beter, zelf de make-up is niet in hele donkere kleuren verkrijgbaar. In vele verzorgingsproducten zit zelf een whitner. Nadat ze zijn vertrokken, pak ik mij spullen uit en geniet ik van de stilte en rommel je nog wat aan. Laat in de avond vertrek na het heerlijke grote zachte bed,zo af en toe hoor je nog wat getoeter. Maar dit geluid zul je denk ik wel overal horen in India.

De chocolaterie in india: Al lopend door de straten zie ik een chocolaterie. Mmm denk ik, laat ik daar maar eens na binnen gaan. Zodra ik de deur open doe, staat het personeel gereed tot nu toe is iedereen erg beleefd en netjes na mij toe geweest. Om de paar meter staat dan ook wel een man netjes gekleed in werkkleding om je te helpen, de vitrines liggen gevuld met heerlijke gebakje en bonbons. Ik wil eens de chocolade melk hier proberen. Chocolade melk met hazelnoot. Als ik in mijn kopje kijk zie ik dat het dikke chocolademelk is. Na de eerste slok ben ik verkocht. Geweldig wat een lekkere pure smaak van chocola! Daar kan Nederland niet tegen op met na gemaakte chocolade melk. Ook de chocolade taartjes zijn hier heerlijk, maar goed dat ik hier niet zo lang blijf. Mijn dag is geslaagd!

  • 13 Maart 2016 - 22:08

    Monica:

    Leuk stukje om te lezen, alweer op de helft van je vakantie, wat gaat dat snel zeg!
    Wel apart om te lezen dat daar een whitner in de verzorgingsproducten zit, hier in Nederland is het juist weer omgedraaid en willen we allemaal een kleurtje.
    Heel fijn dat je het zo naar je zin hebt in India, je had ook leuke foto's op facebook gezet!
    Geniet ervan!

  • 14 Maart 2016 - 10:35

    Hetty:

    Hoi ,

    Je maakt nog wat mee zo .
    Geniet van je vrije dagen
    Pas goed op jezelf.

    Gr Hetty

  • 14 Maart 2016 - 11:06

    Henriette:

    Hey Susanne,
    Leuk verslag! Wat gaat de tijd snel hea..
    Alweer op de helft! Geniet nog maar goed..
    Enn vooral dan maar van die lekkere chocola : )
    Liefss Henriette

  • 15 Maart 2016 - 20:06

    Caroline:

    Wat leuk om je verhaal weer te lezen!
    Geniet lekker daar en zeker van de heerlijke chocola!
    Liefs Caro

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bombay

Mijn eerste reis

Mijn eerste reis na India!

Recente Reisverslagen:

14 April 2016

Mijn Vader gevonden

14 April 2016

Mijn Vader gevonden

14 April 2016

Dag 2 Goa

14 April 2016

Goa

23 Maart 2016

Veel emotionele indrukken
Susanne

Actief sinds 08 Feb. 2016
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 8473

Voorgaande reizen:

11 Februari 2016 - 03 April 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: